EŞİKSEL MEKANDA EŞİKSEL ÖZNE: VALLÉE’NIN YABAN’INDA KURTARICI YOLCULUK


Özet Görüntüleme: 202 / PDF İndirme: 119

Yazarlar

  • Evrim ERSÖZ KOÇ Dokuz Eylul University

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7752666%20

Anahtar Kelimeler:

Jean-MarcVallée,, Yaban,, eşiksellik,, Arnold van Gennep, Victor Turner

Özet

Cheryl Strayed’in From Lost to Found on the Pacific Crest Trail (Pasifik Zrivesi Yolu’nda Kaybolmuşluktan Bulunmuşluğa) (2012) adlı biyografisinden uyarlanan, Jean-Marc Vallée’nin filmi Yaban (2014) PCT olarak kısaltılan Pasifik Zirvesi Yolu’nda geçen Cheryl Strayed’in yalnız yürüyüş deneyimini betimler. Yaban’ın olay örgüsü, Amerika Birleşik Devletleri/Meksika sınırından, Amerika Birleşik Devletleri/Kanada sınırına kadar uzanan gerçek bir uzun mesafe yürüyüş yolunda yaşanan gerçek bir hayat hikayesinden uyarlanmıştır. Amerikan kültür ve edebiyatındaki mitik yaban yolculukları ve yolculuk anlatılarını hatırlatan Yaban Strayed’in yolcuğunu doğada yolculuğun zorluklarını ve hediyelerini harmanlayarak sunar. Filmin en başından beri, Strayed’in yabandaki yolunda ona eşlik eden anılarında ya da flashbacklerde sunulduğu gibi, bu yolculuktan önce, Strayed özellikle annesinin ölümünün üstesinden gelemeyen yaslı ve travma geçirmiş bir kadındır. Filmin sonlarına doğru doğadaki bu yolculuk onun yaralarını iyileştirmesini, travmalarını çözmesini, gerçek benliğini bulmasını ve kültürün bir parçası olmaya hazır olmasını sağlar. Bu açıdan bakıldığında, ana karakterin yürüyüş deneyimi, ritüel özne için değişimi sağlayan bir inisiasyon ritüeline benzer. Arnold van Gennep ve Victor Turner tarafından sağlanan ritüel ve eşiksellik kavramı üzerine önemli bir sosyolojik araştırmayı kullanan bu makale,  eşik mekanda, yabanda yolculuk yapan eşik karakter Cheryl Strayed’in kurtarıcı değişimini inceler.

Referanslar

Argod, Pascale. “From the Road Movie to Wilderness Travel: The Quest for Adventure on the Road and the Myth of the Heroic Traveler”. Via Tourism Review 14 (2018), Open Edition Journals. https://doi.org/10.4000/viatourism.3207

Berger, Peter L. The Sacred Canopy: Elements of a Sociological Theory of Religion. New York: Anchor, 1967.

Castiel, Élie. “La Rituel Mythique de la Redemption” Sequences 294 (2015), 31-31.

Catani, Stephanie. “Don’t Fucking Die Here.” Filmisches Erzahlen von der Auszeit in Sean Penns Into the Wild (2007) und Jean-Marc Vallées Wild (2014)”. Auszeit: Ausstieg auf Zeit in Literatur und Film. ed. Stephanie Catani et al. 137-152. Baden-Baden, Ergon. 2021.

Deflem, Mathieu. “Ritual, Anti-structure and Religion: A Discussion of Victor Turner's Processual Symbolic Analysis”. Journal for the Scientific Study of Religion 30.I (1991), 1-35.

Gaggiotti, Hugo, et al. “The Texture of Entrepreneurship Programs: Revisiting Experiential Entrepreneurship Education Through the Lens of the Liminal-Liminoid Continuum.” Entrepreneurship Education and Pedagogy, 3.3 (2020), 236-264. DOI: 10.1177/2515127419890341

Laver, Cassie, et al. “‘You Don’t Take Things Too Seriously or Un-seriously’: Beyond Recovery to Liminal And Liminoid Possibility in A Community Arts and Mental Health Project.” Journal of Community & Applied Social Psychology, 32.4 (2022), 653-664. https://doi.org/10.1002/casp.2583

Papayanis, Marilyn Adler. “On the Trail and Off the Grid: The Gender of Wild and Into the Wild.” Bright Lights Film Journal (2017). Access 15 December 2022. https://brightlightsfilm.com/trail-grid-gender-into-wild-reese-witherspoon-emile-hirsch-cheryl-strayed-jon-krakauer/#.Y8RpgnZBzIW

Rowe, Sharon. “Modern Sports: Liminal Ritual or Liminoid Leisure.” Journal of Ritual Studies, 12.1 (1998), 47-60.

Sharpley, Richard. “Tourist Experiences: Liminal, Limonoid or Just Doing Something Different?” Routledge Handbook of the Tourist Experience. ed. Richard Sharpley. 89-100. London and New York: Routledge, 2022.

Spiegel, Andrew D. “Categorical Difference versus Continuum: Rethinking Turner’s Liminal-Liminoid Distinction.” Anthropology Southern Africa 34.1&2, (2011), 11-20. DOI:10.1080/23323256.2011.11500004

Thomassen, Bjorn. “The Uses and Meanings of Liminality”. International Political Anthropology 2.1 (2009), 5-28.

Turner, V. Dramas, Fields and Metaphors: Symbolic Action in Human Society. Ithaca and London: Cornell University Press, 1974.

Turner, Victor. The Ritual Process: Structure and Anti-structure. Ithaca, New York: Cornell University Press, 1977.

Turner, Victor. “Betwixt and Between: The Liminal Period in Rites de Passage”. The Forest of Symbols: Aspects of Ndembu Ritual. 93-111. New York: Cornell University Press, 1967.

Turner, Victor. Liminal to Liminoid, in Play, Flow, and Ritual: An Essay in Comparative Symbology”. From Ritual to Theatre: The Human Seriousness of Play. 20–60. New York: NY: PAJ Publications, 1992.

Vallée, Jean Marc, dir. Wild. Perf.Reese Witherspoon. Bob Industries, Pacific Standard, Searchlight Pictures, 2014.

Van Gennep Arnold. The Rites of Passage. Chicago: The University of Chicago Press, 1960.

Zuckerman, Esther. (December 04, 2014) “‘Wild’ Director Jean-Marc Vallee Explains The Movie’s Memory Music.” Entertainment Weekly. Access 15 December 2022. https://ew.com/article/2014/12/04/wild-director-music/

İndir

Yayınlanmış

2023-03-20

Nasıl Atıf Yapılır

ERSÖZ KOÇ, E. (2023). EŞİKSEL MEKANDA EŞİKSEL ÖZNE: VALLÉE’NIN YABAN’INDA KURTARICI YOLCULUK. NEW ERA INTERNATIONAL JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY SOCIAL RESEARCHES, 8(17), 12–27. https://doi.org/10.5281/zenodo.7752666