CİNDY SHERMAN’IN KENDİNE MAL ETTİĞİ MERYEM VE ÇOCUK İSA KARESİ #216
Özet Görüntüleme: 105 / PDF İndirme: 97
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8186263Anahtar Kelimeler:
Kendine mal etme, Cindy Sherman, Yeniden Üretme, Fotoğraf, Başlıksız#216Özet
Modern sanat ürünlerinin biriciklik (teklik) ya da yaratıcı bir orijinal (saf) olma eğilimine tepki olarak doğan “kendine mal etme” eylemi, sanatsal üretimde yeni bir şey üretme imkânsızlığını dile getirmek amacıyla geliştirilmiştir. Sanatçı tarafından kendine mal edilen eserin orijinalliği korunarak, yeni bir bağlamda yeniden varlık kazanır. Kuşkusuz alıntılanan yapıt, zaman açısından değişime uğrar ve alıntılayan sanatçı kendinden bir parça ekleyerek günceller. Postmodern sanat içinde bir teknik olarak kendine yer bulan temellük sanatı ya da kendine mal etme yöntemi ile sanat eserlerindeki orijinalliğin korunması, tanınırlığının bozulmaması ve bu doğrultuda revize edilmesi sağlanır. Günümüzde başta Cindy Sherman olmak üzere pek çok sanatçının uyguladığı postmodernist fotoğrafın önemli özelliklerinden biri de orijinal esere sadık kalarak yeniden üretilmesidir. Sherman’ın ele aldığı ‘Başlıksız#216’ karesi ile kendine mal etme yönteminde Jean Fouguet’in ‘Etrafı Melekler Tarafından Çevrilmiş Meryem ve Çocuk İsa’ resmini sorgulamış ve yeniden üretmiştir. Sanatçının kendine mal ettiği eser ile oluşturduğu kompozisyon arasında figürlerin birbirlerine benzerlikleri orijinal eserin tanınırlığını korumuştur. Sherman’nın, çoklu anlam barındıran çalışmalarında Postmodernist fotoğrafları ile hem feminizmin bir savunucusu olması hem de modern dönem resimlerine de gönderme yaptığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Bu sonuçlardan hareketle sanatlar arası boyutta ele alınan “Başlıksız#216” fotoğrafındaki temellük yöntemi değerlendirilmiştir. Bu çalışmada deneysel bir yaklaşım olarak görülen fotoğraf sanatı ile Sherman’nın, sanat pratiğindeki kendine mal etme yöntemi incelenmiştir. Aynı zamanda sanatçının, bu tekniği çalışmalarında farklı yöntemlerle nasıl kullandığı ve içeriği belirleyen anlamı nasıl ifade ettikleri orijinal eser üzerinde inceleme yapılarak belirlenmiştir.
Referanslar
Akalın, K.H. (2016) “Göğün Kraliçesi İsis’in Geri Dönüşü: Hristiyanlıkta Meryem Ana Tapınması”, İLTED, Erzurum /1, sayı: 45, s. 81-107
Aral N (2003) Postmodern Süreçte Fotoğrafın Önemi ve Postmodern Fotoğraf, 1. Ulusal Fo- toğraf Sempozyumu, 17-20 Aralık, 32-36.
Baudrillard J (1998) Simülakrlar ve Simülas- yon, Oğuz Adanır (çev), D.E.Y., İzmir.
Benjamin W (1969) The Wortk of Art in The Age of Mechanical Reproduction, Illuminati- ons, Harry Zohn (Translated), Schocken Bo- oks, New York.
Demir, H. (2018). Bizans Resim Sanatında Meryem Kültü ve Müjde Sahnesi. (Yayımlanmamış̧ Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi. Ankara.
Gombrich, E. H. (1980) Sanatın Öyküsü. Çev. Ömer Erduran ve Erol Erduran. Ankara: Remzi Kitapevi.
Güldemet, A. (2017-18) Cindy Sherman | Bitmeyen Yeniden Yorumlar (52. Sayı) Kontrast Sayı 52, Kış 2017-18, https://kontrastdergi.com/en/cindy-sherman-bitmeyen-yeniden-yorumlar-52-sayi/ E.T. 3 Eylül 2022
https://artblart-com.translate.goog/tag/cindy-sherman-untitled-216/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=tr&_x_tr_hl=tr&_x_tr_pto=sc E.T. 3 Eylül 2022
https://www.sanatabasla.com/2016/07/melun-ikilisi-meleklerle-cevrili-meryem-ve-cocuk-isa-the-melun-diptych-virgin-and-the-child-surrounded-by-angels-fouquet/ E.T. 2 Eylül 2022
İcon İcon, (2017). Cindy Sherman Sanatı, Başlıksız # 2216, 18 Temmuz, https://www-icon--icon-com.translate.goog/untitled-216-lart-de-cindy-sherman/?_x_tr_sl=fr&_x_tr_tl=tr&_x_tr_hl=tr&_x_tr_pto=sc E.T. 3 Eylül 2022
Johnson W S, Rice M ve Williams C (1999) Photography: From 1839 to Today, Taschen, Köln.
Leeming, D. A. (1992). The World of Myth. Oxford: Oxford University Press.
Lester P M (2000) Visual Communication: Images With Messages, Wadsworth, USA.
MOMA, (2007) Resim Nedir? 'den galeri etiketi Koleksiyondan Çağdaş Sanat, 7 Temmuz-17 Eylül. https://www-moma-org.translate.goog/collection/works/50744?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=tr&_x_tr_hl=tr&_x_tr_pto=sc E.T. 3 Eylül 2022
Özel, Z. (2013). Postmodern Dönem Fotoğraf Sanatında Kendine Mal Etme: Sherman, Morimura, Ungun. Selçuk İletişim, 4 (2), 158-174. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/josc/issue/19011/200779
Paglia, C. (2004). Cinsel Kimlikler. Çev. Didem Atay. Ankara: Apos Yayınlar
Robertson, L. D. (1992). Communication with the Goddess. Dublin: Cesara Publication.
Sanata Başla (2016). Melun İkilisi: Meleklerle Çevrili Meryem ve Çocuk İsa, 27 Temmuz
Steiner R. (2003). İsis Mary Sophia: Her Mission and Ours, New York.
Tabloların anlamaları (2010) Melun İkilisi: Meleklerle Çevrili Meryem ve Çocuk İsa Tablosunun Anlamı Nedir? https://tablolarinanlamlari.blogspot.com/2016/07/melun-ikilisi-meleklerle-cevrili-meryem-ve-cocuk-isa-tablosunun-anlami-nedir.html E.T. 3 Eylül 2022
Görsel Alıntılar
Görsel 1. Emziren İsis Antione/Mısır, 5. Yüzyıl
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/292154 E.T. 2 Eylül 2022
Görsel 2. Jean Fouquet, Meleklerle Çevrili Meryem ve Çocuk İsa, 1452
https://www.sanatabasla.com/2016/07/melun-ikilisi-meleklerle-cevrili-meryem-ve-cocuk-isa-the-melun-diptych-virgin-and-the-child-surrounded-by-angels-fouquet/ E.T. 3 Eylül 2022
Görsel 3. Cindy Sherman, Başlıksız #216, 1989
https://artblart-com.translate.goog/tag/cindy-sherman-untitled-216/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=tr&_x_tr_hl=tr&_x_tr_pto=sc E.T. 2 Eylül 2022
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2023 NEW ERA INTERNATIONAL JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY SOCIAL RESEARCHES
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.