ASKERİ EĞİTİMİN ANA KAYNAĞI OLAN: DÜZEN, OTORİTE VE DİSİPLİNİN FELSEFİ AÇIDAN DEĞERLENDİRİLMESİ
Özet Görüntüleme: 131 / PDF İndirme: 92
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8344812%20Anahtar Kelimeler:
Askeri Eğitim Tarihi, Eğitim Felsefesi, Disiplin, Otorite, DüzenÖzet
Osmanlı Devleti’nde modernleşmesinin başlangıcı olan Askeri Eğitime ilişkin kaynaklarının felsefi olarak değerlendirilmesi dönemin askeri politikalarının anlamlandırılması açısından son derece önemlidir. Askeri Eğitim tarihinin Türk tarihi kadar eski olduğu bilinmektedir. Tarihsel süreç içerisinde Türk Askeri sisteminin düzen anlayışı en küçük askeri biriminden en büyük ordulara kadar birbirine sımsıkı sarılmış, daimî bir disiplin atmosferinin hâkim olduğu bünyede bir araya gelen değişim ve yenilikler günümüzde de modernleşerek devam etmektir. Disiplin ve otorite kavramlarının sonucu olarak oluşturulan askeri düzenin devamlılığı ise Türk devletlerinde siyasal ve askeri düzen ile sağlanmıştır. Asya geleneği ve İslam Fütuhatı ile sentezlenmiş olan ve tarihteki 16 Türk devletinin katkıları ile şekillenmiş askeri eğitim mirası önce Osmanlı İmparatorluğu’na sonrasında ise Türkiye Cumhuriyeti’ne devredilmiştir. Disiplin ve otorite kavramları ile şekillenerek gelişen Osmanlı Devleti dünyanın süper gücü konumunda bir imparatorluk haline gelmiştir. Ancak ilerleyen dönemlerde Osmanlı İmparatorluğu Avrupa’daki gelişmelerin gerisinde kalmış ve dolayısıyla askeri yenilgiler kaçınılmaz hale gelmiştir. Bu çalışmada Osmanlı’da Askeri eğitim sisteminin Avrupa’dan geri kalmasının sebepleri değerlendirilmiş ve batıdaki Neo Aydınlanma ve Sanayi Devrimi ile başlayan Kant, Hegel, Peitizm, Pestalozzi gibi pek çok düşüncenin, temelleri esas alınarak ulusal eğitimin kuramları ve gelişmeleri takip edilerek döneme ilişkin oluşturulan felsefi metodoloji, ontolojik ve epistemolojik gelişimin etkileri analiz edilmeye çalışılmıştır. Ayrıca modernleşme diyalektiği, felsefi bir ölçekte ele alınmış olup sistematik bir felsefi kavrayışın düşünsel bir yöntem ile değerlendirilmesi hedeflenmiştir.
Referanslar
Atay, Ender Ethem (2014). İdare Hukuku (4. Bası b.). Ankara: Seçkin Yayınevi.
Bal Hüseyin (2014). Siyaset Teorisinde Otorite Kavramı. Turkish Studies sayı:9/2. S. 247-255.
Berkes, Niyazi (2019). Türkiye’de Çağdaşlaşma Hareketleri, 29. Baskı, İstanbul: YKY. 33)
Bolay, Süleyman Hayri (2005). Osmanlıda Düşünce Hayatı ve Felsefe, Ankara: Akçağ Yayınları, s. 234.
Burçak, Berrak (2008). Modernization, Science and Engineering in the Early Nineteenth Century Ottoman Empire. Middle Eastern Studies, 44(1), 69-83. Erişim Adresi: http://www.jstor.org/stable/40262555.
Durmuş Eda (2020). Eski Türklerdeki Askeri Yapı. Asya Araştırmaları Dergisi. sayı:1.Cilt:4.
Fidan Serdal; Şahin, Kamil, Çelik, Fikret (2011). Osmanlı Modernleşmesinin Temel Olgularından Biri: Bürokrasi Osmanlı Modernleşmesinde Bürokrasinin Etkinliği ve Önemi. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi SDU Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 23, 113-128.
Ergin Osman (1939). İstanbul Mektepleri ve İlim, Maarif Tarihi, C. 1-2, İstanbul: Osmanbey Matbaası.: 12,145.
Gür, Aysun (2016). Heidegger’de Düşünme Biçimlerinin Yazgıyla İlişkisi Üzerine, Felsefe Arşivi, 44. Sayı, 2016/I, 25-47
İsmet Parmaksızoğlu, “Enderun Mektebi”, Türkler Ansiklopedisi, Cilt XV, MEB Yay., İstanbul, 1971, s. 193.
Kafesoğlu İbrahim (1993), Türk Milli Kültürü, Boğaziçi Yay., İstanbul.
Kurt Deniz (2007). Türkiye’de Askeri Eğitimin Modernleşme Sürecinde Işıklar Askeri Lisesi. Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü.
ORKUN, Hüseyin Namık (1938). Hunlar, Ankara Tarık Edip Kitabevi, İstanbul.
Ögel Bahaeddin (1988). Türk Kültürünün Gelişme Çağları, TDAV Yay., Ankara, 1988, s. 661.
Öz, Mustafa; Kayaalp, Sadrettin ve Derçin, Aysun (2004). Liseler İçin Felsefe Tarihi Ders Kitabı, (Devlet Kitapları), İstanbul.
Parmaksızoğlu İsmet, “Enderun Mektebi”, Türkler Ansiklopedisi, Cilt XV, MEB Yay., İstanbul, 1971, s. 193.
Saltuklu Zübeyr (2019). Türklerde Töre. AUSBD, 2/4 s. 61-66.
Sencer, Muzaffer (1969). Osmanlı Toplumsal Yapısı, İstanbul: Ant Yayınları.s. 116, 314.
Somel, Akşin Selçuk (2015). Osmanlı’da Eğitimin Modernleşmesi (1839-1908) İslamlaşma, İstanbul: Otokrasi ve Disiplin, İletişim Yayınları, s.83, 254, 341.
Strauss Levi (2013) Claude. Mit ve Anlam. çev. Gökhan Yavuz Demir. İstanbul: İthaki Yayınları.
Szyliawicz, J. (1971). Elite Recruitment in Turkey, Role of The Mülkiye, World Politic, C.XIII April. 376)
Teke Mehmet Kasım (2007). Kuruluştan Cumhuriyete Kuleli Askeri Lisesi (1845-1923). Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü. İstanbul.
Turan Osman (1980). Selçuklular ve İslamiyet, Nakıslar Yay., İstanbul, 1980, s. 69.
Türk Dil Kurumu, Büyük Türkçe Sözlük, www.tdkterim.gov.tr
Uzunçarşılı İsmail Hakkı (1988). Osmanlı Devlet Teşkilatında Kapıkulu Ocakları, TTK Yay., Ankara, s. 7.
Uzunçarşılı İsmail Hakkı (1988). “Acemi Ocağı”, _Türkler. Ansiklopedisi, Cilt I, MEB Yay., İstanbul, 1988, s. 117-118; Yusuf Hallaçoğlu. (1991). XIV-XVII. Yüzyıllarda Osmanlılarda Devlet Teşkilatı ve Sosyal Yapı, TTK Yay., Ankara,s. 40.
Ülger Emir (2023). Osmanlı’da Kültür ve Eğitim Alanında Modernleşme Hareketlerinin Temel Felsefesi ve Diyalektiği, Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi, sayı:1/8, 2023. Strauss, 2013, s. 67.
Ülken, Hilmi Ziya (2017). İslam Felsefesi, Ankara: Doğu Batı. S.24.
Worringer, Renee. (2004). "Sick Man of Europe" or "Japan of the near East"?: Constructing Ottoman Modernity in the Hamidian and Young Turk Eras. International Journal of Middle East Studies,36(2), 207-230. Erişim Adresi: http://www.jstor.org/stable/3880032.
Yılmaz Metin (2008). İlk İslam Fetihlerindeki Savaş Stratejileri ile Avlanma Taktikleri Arasındaki Benzerlik. Marife Yıl:8 sayı:2 s. 7-43.
Zabunoğlu, Yahya Kazım (2012). İdare Hukuku (Cilt 1). Ankara: Yetkin Yayınevi.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2023 NEW ERA INTERNATIONAL JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY SOCIAL RESEARCHES
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.