TÜRKİYE’DE DEĞİŞEN GÜNDELİK HAYAT PRATİKLERİNİN ÇALLI KUŞAĞI ESERLERİNE YANSIMASI (1914-1950 DÖNEMİ)
Özet Görüntüleme: 286 / PDF İndirme: 281
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.7112945Özet
Gündelik hayat modernizm ile birlikte ortaya çıkmış, toplum tarafından inşa edilen bir gerçekliği oluşturmaktadır. Gündelik hayat toplumsal yapıdan etkilenen farklı perspektiflerle ele alınmaktadır. Bu sebeple yaşanan gelişmelerle gündelik hayat tekrar şekillenmektedir. Her toplumun farklılaşan yaşam modelleri ve kültürel kodlarına göre gündelik hayat pratikleri değişmektedir. 1914 savaş sonrası dönemde gündelik hayat pratikleri tamamen değişime uğramıştır. 1914’ten sonra Osmanlı Devleti’nin çöküşü Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulması yıllarında bu pratikler dönüşüme uğramaya başlamış, insanlar bu duruma kendi taktiklerini geliştirerek kendilerini uyarlamaya çalışmıştır. Değişen ve dönüşen pratikler ve devletin kurulma süreci insanların gündelik hayatta pratiklerinin değişmesine neden olmuştur. Bu süreç, zamanın bize aktarımını ve dönüşümünü yıllar sonra anlamlandırabilmemizi sağlayacak kaynaklar aracılığıyla gerçekleşmiştir. Yazılı kaynakların yanı sıra görsel kaynakların da bu sürecin oluşumunda önemli yeri bulunmaktadır. Görsel açıdan o dönemi yansıtan ressamlar ve özellikle 1914 izlenimcilik akımı ve Çallı Kuşağı ile birlikte yağlı boya tablolarda, gündelik hayat temaları işlenmeye başlanılmıştır ve bu bağlamda, 19. yy’da Fransa’da başlayan izlenimcilik akımı gündelik yaşamın dönüşümünü aktarmıştır. Batı toplumlarında egemen olan Çağdaş sanat akımlarının etkisiyle birlikte dönüşen sanat 20. yüzyıldan itibaren etkili olmaya başlamıştır. İzlenimcilik akımı da bu çerçevede ortaya çıkan toplumun değişen dönüşen yapısını fırça darbeleriyle tasvir edilemeye çalışılması olarak tanımlanmaktadır. Çallı kuşağı ressamlarının bu akımdan etkilenmesi ile birlikte bu akımın etkileri eserlere yansıtılmıştır. Bu çalışmanın amacı değişen ve dönüşen gündelik hayat pratiklerinin Çallı kuşağı eserlerine nasıl yansıdığını incelemek ve izlenimcilik akımı ve gündelik hayatın dönüşümü ilişkisini betimlemektir.
Referanslar
Bozdağ, Sibel. Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik. çev. Nurettin Elhüseyni. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. 1998.
Deniz, A. Çağlar. ve Kentel, Ferhat. “De Certeau: Operasyonlar, Strateji, Taktik Ve Kent”. Tarih Okulu Dergisi. 25/9 (Mart 2016), 747-761. http://dx.doi.org/10.14225/Joh888
Erkal, Mustafa E. “1938-1980 Dönemi Türkiye’de Sosyal Yapı ve Dinamikleri”. Sosyoloji Konferansları. 53. (Ocak 2016), DOI 10.18368/IU/sk.75981
Findely Carter V. Modern Türkiye Tarihi İslam Milliyetçilik ve Modernlik 17899-2007. çev:Güneş Ayaş. İstanbul: Timaş Yayınları.2011.
Gök, Murat. & Aydın, Seçkin. “Gündelik Hayat Bağlamında Dönüşen Sanat”. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 8/15. (2020). 229-246. ISSN: 2147-8406
Gökalp Yılmaz, F. Gaye. Michel De Certeau’nun Gündelik Hayat Sosyolojisiyle Bir Analiz: Almanya’daki Türklerin Gündelik Hayat Pratikleri Ve Taktikler. Ankara: Detay Yayıncılık. 2018.
Karpat, Kemal H. Türk Demokrasi Tarihi. 1. Baskı. İstanbul: Timaş Yayınları. 2010.
Kırış, Emine. “Fransız Sosyoloji’sinde Gündelik Hayat Çalışmaları”. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi. 5/9. (2019). 131-145
Lewis, Bernard. Modern Türkiye’nin Doğuşu. çev.Babür Tuna. Ankara: Arkadaş Yayınları. 2002.
Türkdoğan, Orhan. Türk Ulus Devlet Kimliği. 2. Baskı. Konya: Çizgi Kitapevi. 2013.
Yiğit, Zehra. ““Modernliğin Arka Yüzü” Olarak Gündelik Hayat: Aşkı Memnu”. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 14/2. (2012). 125-144. ISSN: 1302-3284
Zürcher ,Erik Jan. Modernleşen Türkiye’nin Tarihi. çev. Yasemin Saner. 35. Baskı. İstanbul: İletişim Yayınları. 2015.
Zürcher,Erik Jan. Savaş Devrim ve Uluslaşma Türkiye Tarihinde Geçiş Dönemi 1908-1928. çev: Ergun Aydınoğlu. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. 2005.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2022 NEW ERA INTERNATIONAL JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY SOCIAL RESEARCHES
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.