ŞANLIURFA YÖRESİNE AİT CULHA DOKUMACILIĞINDAN ESİNLENEREK YAPILAN ÖZGÜN DOKUMA TASARIM ÇALIŞMASI


Özet Görüntüleme: 131 / PDF İndirme: 49

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8344798

Anahtar Kelimeler:

Culha, dokuma tasarımı, bezayağı dokuma, geleneksel dokuma.

Özet

Dokuma sanatı tarih öncesi çağlardan günümüze kadar gelmiş çok geniş bir kullanım alanı bulunan en eski sanatlardan birisidir. Dünyadaki en eski toplumlardan biri olan Türkler kültürlerine ve yaşam tarzlarına göre dokuma sanatını geliştirmişlerdir. Orta Asya’da yaşayan Türkler ilk olarak hayvanlardan elde ettikleri yünden iplik elde etmişlerdir. İpliği kullanarak dokuma yapmayı ve farklı malzemelerle çeşitlendirmeyi öğrenmişlerdir. Estetik açıdan güzel görünen bir dokuma kumaşta iplik seçimi ve örgü türü de önemlidir. Özellikle kullanılan renkler anlatılmak istenen motifi güzel yansıtmalıdır. Ülkemizde geçmişten gelen ve günümüzde unutulmaya yüz tutmuş binlerce dokuma kumaş bulunmaktadır. Her şehir ve her yörenin kendine has dokuma teknikleri, motifleri ve süslemeleri vardır. Günümüzde bu dokumaları devam ettiren dokuma ustalarının sayısı oldukça azdır. Bu sebepten dolayı tarihimizde bulunan kültürel mirasımız olan çoğu dokuma kumaşı bilmekten mahrum kalmaktayız. Unutulmaya yüz tutan dokuma sanatlarımızı yeniden canlandırmak için, ülkemizde büyük bir çaba bulunmaktadır. Geçmişimizden gelen geleneksel miraslarımız bizi geleceğe taşımaktadır. Bu çalışmada unutulmaya yüz tutmuş dokumaları hatırlatmak ve geleneksel mirasımızı yaşatmak adına Şanlıurfa yöresine ait olan culha dokumacılığından esinlenerek tasarlanan altı farklı numune el dokuma tezgâhında tasarımı yapılmıştır. Özellikle çulha dokumacılığında kullanılan renklerden kahverengi ve yeşil renk seçilmiştir. Dokuma tekniği olarak bezayağı kullanılmıştır. Çalışmada nitel araştırma tekniğine göre yapılmıştır. Geleneksel dokuma motiflerinden yola çıkarak geleneksellik ve modernizm birleştirilmiştir. Bu desenlerden üç tanesi geçmişin yorumlanması, diğer üç tanesi ise geleceğin yorumlaması olarak dokunmuştur. Dokunan altı parça bir DNA sarmalına benzeyecek şekilde birleştirilmiştir. Geçmişten gelen genlerimizle geleceğe iz bırakabileceğimiz anlatılmak istenmiştir. Oluşturulan dokuma ürününe “Geçmişten Geleceğe” ismi verilmiştir. Tasarlanan ürün için kültürel mirasımızı canlandırmak ve yeni bir yorum getirmek amaçlanmıştır.

Referanslar

Akpınarlı, F,. Şanlıurfa Culha Dokumacılığı. Şanlıurfa İli Kültür Eğitim Sanat Ve Araştırma Vakfı Yaylnları No: 13 Kültür Dizisi: 9. 1996.

Ay, B., Sanat Objesi Olarak Tekstil, İstanbul: Alternatif Yayıncılık, ss.120, 2018.

Aytaç, Ç. El Dokumacılığı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. 1982.

Çoruh, E. Avcıoğlu Kalebek, N. Özdemir, G. Öztürk, T. Dokuma Kumaş Tasarımı ve Örnek Uygulamamaları. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 63(8), 1603-1609. DOI: 10.7816/idil-08-63-16. 2019.

Gürsu, N.,Türk Dokumacılık Sanatı-Çağlar Boyu Desenler, Redhouse Yayınevi ss.17,1988.

İmer, Z.,Dokuma Tekniği Cilt 1, Sistem Ofset ss.1,1997.

Kaya, F ve Cavidan E., Mekikli El Dokumacılığı. 1989.

Keskin, Tuna S. Büyükbayraktar, R. B. Armürlü Kumaşlar İçin Fiziksel Tasarım Çözümlemeleri Sunan Bir Dokuma Kumaş Tasarım Programı. Tekstil ve Mühendis, 27(117), 12-21. 2019.

Megep Modüller. 2011a. Bezayağı Dokuma. www.megepmoduller.com> Erişim Tarihi: 4 Nisan 2020

Megep Modüller. 2011b. Dimi Dokuma. www.megepmoduller.com> Erişim Tarihi: 4 Nisan 2020.

Metlioğlu Halaçeli, H. Tekstil Tasarım Eğitiminde Sinema Temalı Dokuma Kumaş Tasarımı . İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 177-186. 2012.

Metlioğlu Halaçeli, H. Dokuma Kumaş Tasarımında Yaratıcılık İçin Bir Yöntem Önerisi. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 41-50. 2015a.

Metlioğlu Halaçeli, H. Günümüz Dokuma Kumaş Tasarımında Deneysel Yüzey Araştırmaları. Anadolu Üniversitesi Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 5(2) 89-111. 2015b.

Ölmez, F. N. ve Çotaoğlu C.,Türkiye’de Tekstil Sanatında Kadın Sanatçılar, İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 2 ss:106,107, 2013.

Önlü, N. Günümüz Giysilik Kumaşlarının Tasarım Ve Teknik Açıdan İncelenmesi. Tekstil Maraton, 12- 23. 2004.

Özdemir, G ve Kahyeoğlu T. Özgün Dokuma Yüzey Tasarımlarının Giysi Üzerine Uygulamaları”. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 72 s. 1259–1269. doi: 10.7816/idil-09-72-06. Ağustos 2020.

Şanlı, L. Dokuma Tasarımında Atık Plastik Poşetlerin Doku Olanaklarının Araştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018.

Uğurlu, S.S. Geleneksel Dokumalarda Motif desen Bağlantıları, Kesit Akademi Dergisi, Cilt 7, Sayı 27, 162. İstanbul.2021.

Yurtgüven, M. Mensucat, Pamuk, Keten, İpek ve Sentetik İpeklerle Düz Hendeseli, Armür ve Jakar Çiçekli Dokumacılık Dersleri. Bursa Aysan Basımevi, 1953, 385-432 Sayfalararası İstanbul: 1949.

WEB

Erişim tarihi: 3 Ocak 2020, http://www.tekstildershanesi.com.tr/bilgi-deposu/koleksiyon-hazirlama.html

İndir

Yayınlanmış

2023-09-14

Nasıl Atıf Yapılır

ÇORUH, E., & Azizoğlu, Z. (2023). ŞANLIURFA YÖRESİNE AİT CULHA DOKUMACILIĞINDAN ESİNLENEREK YAPILAN ÖZGÜN DOKUMA TASARIM ÇALIŞMASI . NEW ERA INTERNATIONAL JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY SOCIAL RESEARCHES, 8(20), 34–45. https://doi.org/10.5281/zenodo.8344798