ALLAH KATINDA İNSANIN DİĞER VARLIKLARA ÜSTÜNLÜĞÜ
Özet Görüntüleme: 87 / PDF İndirme: 70
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10421289Anahtar Kelimeler:
Vahiy , nakil , islam, evren, kaos, zorba, inanç, amel, hak, batıl.Özet
Bu çalışmada Allah’ın insana verdiği değer ve insanın diğer canlılardan neden üstün olduğu Kur’an-ı Kerimdeki ayetlerle açıklanmaya çalışılmıştır. Kur’anın bu konu hakkında ne düşündüğü insanların yaratılış amacı, insanın sorumluluğu anlatılmaya çalışılmıştır. Öncelikle aklın önemine vurgu yapılmıştır ve Allah’ın insana vermiş olduğu akıl, düşünme yetenekleri ile insanın doğruyu bulma çabası ifade edilmiştir. Yine Kur’an-ı Kerimin bu konuya nasıl baktığı yani bakış açısına değinilmiştir ve ayetlere de vurgu yapılmıştır. Aynı amanda bu çalışmada İslam’ın akla verdiği önemin büyüklüğüne değinilmiştir, İslam’ın bağnazlığı reddettiği insanın sorgulayarak yani düşünerek doğruyu yanlıştan ayırt etmesi gerektiği konusuna önem verilmiştir. Ve aklın her şeyi sadece tek başına bulabilmesinin mümkün olmadığı bu nedenle nakil ışığında aklın kullanımının daha doğru olduğu ifade edilmiştir. Yani aklın Kur’an-ı Kerim ışığında, nakil ışığında insanları daha iyi aydınlatacağına değinilmiştir ve yine Allah’ın peygamberler göndermesi vahiy ile aklın birleşiminin daha uygun olduğu anlatılmaya çalışılmıştır. Yani kısacası akıl, vahiy ve nakil ışığında insanları daha iyi aydınlatmaktadır ve yine aklın ilim ile de birleşimine değinilmiştir. Sadece din ile olamayacağını dinin akıl ile birleşerek insanın aklı ile teknolojide yeni gelişmelere adım attığına ve insanın aklını hayra yorması gerektiğine, insanlığın iyiliği için kullandığı takdirde kainatın düzeninin huzur ve sükunet içerisinde olacağına değinilmiştir aksi takdirde ise kaosa sebep olacağına değinilmiştir.
Referanslar
Ardoğan, Recep(ed.). Günümüz Kelam Problemleri, İstanbul: Klm yayınları, 2018.
Ahmed b. Hanbel, Ebu Abdullah Ahmed b. Muhammed Şeybani. (1992). Müsned. İstanbul: Çağrı Yay.
Altıntaş, Ramazan, İtikadi Açıdan İbnu’l-Cevzi’nin Tasavvufu Eleştirisi ,İ. F. Kelam Anabilim Dalı 3. Eğitim-Öğretim Meseleleri Koordinasyon Toplantısı Kelam Tasavvuf İlişkisi Sempozyumu, tebliğ metni.
İşlevsel Akıl, İstanbul 2003.
Attas, M. Nakib, Modern Çağ ve İslami Düşünüşün Problemleri, çev. M. Erol Kılıç, İstanbul 1989.
Baç, Murat, Kaos Kelam Hijyen Şiddet. İstanbul: Yeni İnsan Yayınevi, Nisan 2012.
Bardakcı, Sefa. Ebu’l Muin en-Nesefi’de Allah İnsan İlişkisi(1.Baskı). Konya: Adal Ofset, 2010
Bardakçı, Sefa. El-Kifaye fi’l-Hidaye (1. Baskı). Ankara: SAGE Matbaacılık Yayıncılık, 2018.
Kur’ân Yolu. Erişim 17 Kasım 2023. https://kuran.diyanet.gov.tr
Kur’ân-ı Kerîm Meâli. çev. Halil Altuntaş - Muzaffer Şahin. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 3. Basım, 2009. Kur’an Mesajı: Meal-Tefsir. çev. Muhammed Esed, Türkçeye çev. Cahit Koytak - Ahmet Ertürk. Ankara: İşaret Yayınları, 2002.
Mehmet Taşdelen, ‘Kelamda Aklın Fonksiyonel Değeri’Gaziantep İslam Bilim Ve Teknoloji Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi 4/1, Mayıs 2023.
Topaloğlu, Bekir. Çelebi, İlyas. Kelam Terimleri Sözlüğü(7. Baskı) Ankara: TDV Yayın Matbaacılık, 2020.
Turhan, Kasım, Kelam Ve Felsefe Açısından İnsan Fiilleri, İstanbul M.Ü Vakfı Yayınları, 6.basım, 2020
Yavuz, Sercan- Çakan, Barış. Din ve İnsan Sempozyumu, “dinveinsan.ogu.edu.tr”. Erişim 25 Kasım 2023, www. dinveinsan.ogu.edu.tr.
www.yeniakit.com.tr Erişim 25 Kasım 2023.
www.dergipark.org.tr Erişim 25 Kasım 2023.
DİB, Diyanet İşleri Başkanlığı. Erişim 25 Kasım 2023. diyanetnamazvakti.com.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2023 NEW ERA INTERNATIONAL JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY SOCIAL RESEARCHES
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.