KURGUSAL MEKANLARIN MİTOLOJİ-MEKAN EKSENİNDE İNCELENMESİ: MISIR TANRILARI FİLM ANALİZİ


Özet Görüntüleme: 22 / PDF İndirme: 16

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14552436

Özet

Sinema ve mimari karşılıklı bir ilişki içerisindedir. Sinema mekan aracılığı ile öyküsünü anlatacak bir fona erişir, anlatım gücü kuvvetlenir, hikayesindeki boşlukları tamamlar ve karakterlerini betimler. Mimaride sinemadan beslenerek fiziksel ve dijital olarak yeni formlar üretir. Mitolojide ve mekan arasında da sinema ve mekan arasındakine benzer bir bağ vardır. Mekanlar mitolojik öykülerin somutlaştırmasını sağlarlar, mitoloji ise yeni mekanlar oluşturur, mevcut mekanları biçimlendirir ve onları hiyerarşik bir düzende konumlandırır.  Mitolojinin sosyopolitik yapısı değerlendirildiğinde mekanın sosyal düzenin sağlanmasında ve yönetici ve ruhban sınıfın konumlandırılmasında da belirli görevleri vardır. Kurgusal mekanlar içinde bulunulan dönem içerisinde fiziksel olarak deneyimlenmesi mümkün olmayan mekanlardır. Bu bağlamda mitolojinin mekanları kurgusal mekanlardır. Antik Mısır mimarisi form, biçim ve estetik açısından Dünya mimarisinin mihenk taşlarındandır. Piramitler, sfenksler, tapınaklar, obeliskler gibi mimari yapıları, bölgenin florasına ait bitkilerin stilizasyonu, duvar resimleri, hiyeroglifler ile yapılan dekoratif süslemeler, mitik formlarda heykeller gibi sanatsal nesnelerle özgün bir stile sahiptir. Hem zengin bir kültür birikimine rehberlik eden Mısır mitolojisi hem de Dünya mimarlık tarihine damgasını vuran Mısır mimarisini kapsayan ‘‘Mısır Tanrıları’’ filmi bu çalışma için örnek olarak seçilmiştir. Mısır Tanrıları filmi 2016 yılında vizyona girmiş öyküsünü Mısır mitolojisinden alan ve Mısır mimarisinin yorumlandığı bir yapımdır. Bu araştırmanın amacı filmin mekanlarını karakter düzleminde ve mitoloji ekseninde irdeleyerek mitoloji-mekan ilişkisini açıklamaya çalışmaktır. Bu tarz yapımların Türk mitolojisi için de oluşturulması, geleneksel Türk mimarisinin, Türk mitolojisinin karakter ve mekanların betimlenmesi gerekliliği ve arzusu ise araştırmanın temel çıktısıdır.

Referanslar

Bayat, F. (2007). Mitolojiye giriş. Ötüken Neşriyat AŞ.

Canli, S. K., & Demirarslan, D. (2020). Çocuk oyun alanlarının tarihi gelişimi. Çocuk ve Gelişim Dergisi, 3(6), 60-75.

Çifçi, M. K. (2023). Antik Mısır’da Tanrı ve Ölüm Tasavvurları. Mütefekkir, 10(19), 235-255.

Çiftci, S. K., & Demirarslan, D. (2020). Cyberpunk Türü ve Örnek Filmlerin İç Mekân Analizi. Ibad Sosyal Bilimler Dergisi, 62-83.

Ersoy, E. (2010). Mimarlık Ve Sinema Etkileşimi Bağlamında Mekânsal İmge Kullanımıyla Durağan Mekânın Dinamik Mekâna Dönüşümü.

Kalay, T. (2017). İç Mekan Kurgusunda Mobilya’nin Yeri: Minimalist Yaklaşimlar. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, 6(3), 133-144.

Kalay, T., Yalçın, Ç., Kavut, İ. E., & Özdoğlar, E. (2023). Oyun Masaları Ve Oyuncu Oturma Elemanlarının Tarihsel Gelişim Sürecinin İncelenmesi. Euroasıa Journal Of Socıal Scıences & Humanıtıes, 10(30), 55-71.

Kavut, İ. E., & Alici, N. (2021). 1920–1945 Akımlar Dönemi Kapsamında İç Mimarlıkta Form. Journal of Architectural Sciences and Applications, 6(2), 621-637.

Türkmen, A., & Kavut, İ. E. (2021). Steampunk Akımının Sinemada Mekân Temsiline Etkisinin “Ölümcül Makineler” Filmı Üzerinden İncelenmesi. Tasarım mimarlık ve mühendislik dergisi, 1(2), 71-87.

Özbay, F. (2015). Hippodamos Tarzındaki Kent Planı ve Klazomenai MÖ 4. Yüzyıl Yerleşiminin Bu Kent Planı İçindeki Yeri Hakkındaki Düşünceler. Seleucia, (5), 91-119.

Rumscheid, F., & Koenigs, W. (1998). Priene: a guide to the" Pompeii of Asia Minor". (No Title).

İndir

Yayınlanmış

2024-12-25

Nasıl Atıf Yapılır

ÖZDOĞLAR , E., & YALÇIN, Çağrı. (2024). KURGUSAL MEKANLARIN MİTOLOJİ-MEKAN EKSENİNDE İNCELENMESİ: MISIR TANRILARI FİLM ANALİZİ. NEW ERA INTERNATIONAL JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY SOCIAL RESEARCHES, 9(26), 93–100. https://doi.org/10.5281/zenodo.14552436