ARAÇSALLAŞTIRILMIŞ BEDENİN SANATTAKİ TEZAHÜRÜ
Özet Görüntüleme: 90 / PDF İndirme: 45
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10421261%20Özet
Mağara duvarlarına çizilen ilk resimlerden bu yana insan bedeni sanata, felsefeye, dine, bilime, siyasete, savaşa ve daha birçok alana tartışma ve inceleme konusu olmuştur. Kimi zaman manipüle edilerek, kimi zaman da doğrudan gündeme gelmiş ve her defasında dikkatleri üzerine çekmeyi başarmıştır. Din bağlamında ele alınırken manipüle edilen beden, reklam endüstrisi ve sanat eserlerinin üretim süreçlerinde de araçsallaştırılmıştır. Sanat tarihinin en eski dönemlerinden bu yana gittikçe daha büyük bir tutkuyla tasvir edilen çekici kadın bedenleri, ataerkil toplumun statü ve zenginlik sembolü haline gelmiştir. Satış oranlarını artırmak için manipülasyonu etkili bir şekilde kullanmaktan çekinmeyen Reklam endüstrisinde de durum farklı değildir. Kapitalist toplumda ürünlerin pazarlanması için önemli bir rol oynayan haz ile donatılmış beden tüketici üzerinde büyük bir etki yaratmaktadır. Aynı şekilde iktidarın savaş gücünün bir göstergesi olan beden bir propaganda aracına dönüşmüş ve bu şekilde beden ile yapılan manipülasyon, günümüzde çok etkili bir silah haline gelmiştir. Bu durumda medya ve iktidarın birlikte hareket etmesi çok önemlidir. Beden çok eski zamanlardan bu yana o kadar farklı anlamlar ile bezenmiştir ki bedenin tanrılaşması bile mümkün olmuştur. Ancak beden, tüm bu gösterişli manevraların arkasında çürüyüp tortulaşarak yok olmaya yüz tutmuş bir maddeden başka bir şey değildir. Bu makalenin amacı bir manipülasyon aracı olarak kullanılan insan bedeninin zaman içerisinde sanatta ve sanatla ilgisi olan birçok alanda nasılyer ve anlam değiştirdiğinin ve araçsallaştığının ortaya konulmasıdır. Çalışmada nitel araştırma yönteminden tarihsel araştırma modeli uygulanmıştır. Sonuç olarak bir yandan kapitalizmin ve iktidarın çıkarcı fikirlerine alet edilmiş olan beden, medyanın da işin içine dahil olmasıyla inanılması güç katliamlara, yıkımlara, ve büyük bir yozlaşmaya malzeme olurken, diğer yandan birincil ihtiyaçları olan beslenme, güvenlik ve cinsellik alanlarından köşeye sıkıştırılmış ve maalesef içinde beslediği iyilik ve güzellik kavramları bir kenara atılarak maddeleştirilmiş, araçlaştırılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Beden, Medya, Sanat, Reklam, Manipülasyon, Araçsallaştırılma, Propoganda
Referanslar
ALTINDERE, Halil. (1999). Çağdaş Sanatta Sanat Nesnesi Olarak Beden, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul
AYDINEL, Ateş Evren. (04.07.2014). Cinsellik ve Reklam, (http://www.yoneticilikokulu.com/cinsellik-ve-reklam.html), Erişim: 08.12.2015
BAŞAR, Sevgi. (2006). Toplumsal Değişimler Açısından Picasso’nun Guernica, El Greco’nun 5. Mührün Açılışı Goya’nın Mayıs’ın 3’ü Adlı Resimlerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, İstanbul
CLARK, Toby. (2011). Sanat ve Propaganda, çev. Esin Hoşsucu, Ayrıntı Yayınları, İstanbul
CORBIN, Alain, COURTINE, Jean-Jacques, VIGARELLO, Georges. (2008). Bedenin Tarihi 1, çev. Saadet Özen, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
CORBIN, Alain, COURTINE, Jean-Jacques, VIGARELLO, Georges. (2011). Bedenin Tarihi 2, çev. Orçun Türkay, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
CORBIN, Alain, COURTINE, Jean-Jacques, VIGARELLO, Georges. (2013). Bedenin Tarihi 3, çev. Saadet Özen, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul
DELLALOĞLU, Besim. (2001). Frankfurt Okulu’nda Sanat ve Toplum, Bağlam Yayıncılık, İstanbul
DOĞAN, Ahmet. (2009). Büyük Türkçe Sözlük, Akçağ Yayınları, Ankara
IŞIKDOĞAN, Oktay. (2007). Görsel Kültürde Bir Tüketim Nesnesi Olarak Beden: Video Klipler Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
PARLATIR, İsmail, GÖZAYDIN, Nevzat, ZÜLFİKAR, Hamza. (1998). TDK Türkçe Sözlük, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara
PÜSKÜLLÜOĞLU, Ali. (2007). Türkçe Sözlük, Can Sanat Yayınları, İstanbul
SCHILLER, Herbert. (1993). Zihin Yönlendirenler, Pınar Yayıncılık, İstanbul
ŞENSOY, Bihter. (2013). Medyada Beden İmajı: Bazı Televizyon Programlarından Örnekler, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar
YILDIRIM, Belma. (2008). Batı Sanatında İnsan Bedeni ve Değişen Anlamı, Yüksek Lisans Tezi, T.C. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
YILMAZ, Mehmet. (2012). Sanatın Günceli Güncelin Sanatı, Ütopya Yayınevi, Ankara
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2023 NEW ERA INTERNATIONAL JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY SOCIAL RESEARCHES
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.