THE DARK SIDE OF TURKISH PAINTING
Özet Görüntüleme: 31 / PDF İndirme: 18
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14552066Anahtar Kelimeler:
Dark Romanticism, Turkish Painting, Dark ArtÖzet
Karanlık olgusu, insanlığın varoluşundan bu yana yaşamın temel unsurlarından biri olarak kabul edilmiş ve tarih boyunca pek çok sanat dalında kendine yer bulmuştur. İnsan ruhunun derinliklerinde gizlenen korkular, kaygılar ve bilinmeyene duyulan merak, karanlık temalarının sanatçılar üzerinde derin bir etki yaratmasına neden olmuştur. Özellikle Romantizm ile Realizm dönemleri arasında ortaya çıkan bu etkiler, batı toplumunda Karanlık Romantizm akımının temelini şekillendiren unsurlar olarak karşımıza çıkar. Bu bağlamda sanatçılar, duygusal ve eleştirel bir yaklaşımla içinde bulundukları çağın karanlık yönlerini fantastik, ürpertici ve gerçekçi betimlemelerle eserlerine yansıtmışlardır. Karanlık Romantizm, ilk olarak 19. yüzyılın başlarında Avrupa’da edebiyat ve müzik alanlarında kendini göstermiştir. Diğer sanat alanlarına karşın resim sanatında bu akım 2013 yılında Fransa’da açılan bir sergi ile biraz daha geç bir dönemde ortaya çıkarılmıştır. Özellikle Francisco Goya, Eugène Delacroix ve Caspar David Friedrich gibi sanatçılar, bu temaların öncülerinden olmuştur. Resimlerde sıklıkla rüyalardan ilham alan korkutucu imgeler, şeytanlar, fantastik yaratıklar, ölüm temaları ve kıyamet sahneleri işlenmiştir. Sergide Karanlık Romantizm kendi içinde birçok alt alana ayrılmış ve sanatçıların karanlığa bakış açıları vurgulanmıştır. Avrupa'daki bu karanlık sanatsal eğilim, Türk resim sanatında da görülmekte fakat daha farklı ele alındığı anlaşılmaktadır. Türk sanatında karanlık temaların ortaya çıkışında tarihsel harpler, toplumsal tranvamalar, salgın hastalıklar, halk anlatıları ve efsanevi hikâyelerin önemli bir zemin oluşturduğu görülmektedir. Dini unsurlar ve mistik öğeler ile başlayan Türk resminin karanlığı ilerleyen süreçlerde toplumun yaşadığı karanlık unsurlara dönüşmüştür. Bu bağlamda Muhammed Mehmet Siyahkalem, Hüseyin Avni Lifij, Aydın Ayan gibi önemli birçok Türk sanatçının eserleri ele alınmıştır. Tarihsel araştırma tekniği kullanılarak yazılan bu araştırmada, sonuç olarak Türk ressamların eserlerindeki karanlık temalar kronolojik olarak incelenmiş ve Avrupa Karanlık Romantizm sanatçılarının ortaya çıkardıkları eserler ile benzerlikler ele alınmıştır.
Referanslar
Alfa, DK, & House, P. R. (2018). Artist. İstanbul: Alfa Yayınları.
arhm.ktb.gov.tr. (2022). Ankara Resim ve Heykel Müzesi. 04 2022, 27 tarihinde arhm.ktb.gov.tr: https://arhm.ktb.gov.tr/artworks/detail/89/karagun adresinden alındı
BAYER, Z. C. (2009). Cumhuriyet Dönemi (1923–1950) Türk Ressamlarının Türk Resim Sanatının Gelişimine Yazıları ile Katkıları. İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi.
bienal.iksv.org. (2021). bienal.iksv.org. 12 16, 2021 tarihinde bienal.iksv.org: https://bienal.iksv.org/tr/sanatcilar/ozlem-altin adresinden alındı
Bozlu art project. (2019). bozluartproject. Aralık 14, 2021 tarihinde https://www.bozluartproject.com: https://www.bozluartproject.com/sergi/ali-teoman-germaner-alos-desenler-resimler-heykeller/ adresinden alındı
Claudon, F. (1988). Romantizm Sanat Ansiklopedisi. İstanbul: Remzi Kitap Evi.
d'Orsay, M. (2013, Mart 5). Karanlık Romantizm: Goyadan Max Ernst'e. L'Ange du bizarre Le romantisme noir, de Goya à Max Ernst . Paris, Fransa: Orsay Müzesi Yayınları.
Eco, U. (2019). Çirkinliğin Tarihi. İstanbul: Doğan Egmont Yayıncılık.
Edwards, N. (2018). Karanlık Kültürel Bir Tarih. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
M. Ergüven içinde, Neşet Günal (1996). İstanbul: Bilim Sanat Galerisi Yayını.
Karabulut, U. (2015). Birinci Dünya Savaşı'nda Türkiye. Belgi , 1296.
Karamağaralı, P. D. (1984). P. D. Karamağaralı içinde, Muhammed Siyah Kalem'e Atfedilen Minyatürler. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
Karaman, M. A. (2018). Fransız İhtilali’nin Osmanlı İmparatorluğu’na Etkileri. SDÜ Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi , 64-65.
KRAUSSE. (2005). Rönesanstan Günümüze Resim Sanatının Öyküsü. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
neseerdok.com.tr. (2021). neseerdok. 12 14, 2021 tarihinde neseerdok.com.tr: http://www.neseerdok.com.tr/biyografi.asp adresinden alındı
Praz, M. (1951). The Romantic Agony. Oxford: Oxford University Press.
Sağtaş, T. (2020). Günümüz Sanatında Mekan İçersinde Ses ve Işık Etkisi Üzerine Bir İnceleme ‘‘YOĞUNLUK ATÖLYESİ’’. USBIK 2020 3.Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi (s. 168, 169). Kayseri: Kayseri Üniversittesi.
Şenyapılı, Ö. (2004). Sanat Müzesi Romantizm. İstanbul: Boyut Yayın Grubu.
Tilley, H. (2007). Curating Gothic Nightmares. Interdisciplinary Studies in the Long Nineteenth Century , 5.
Toker, N. (2005, Ekim). 12 Eylül'den Bugüne Entelektüel Seyir. Birikim , s. 51-55.
turkishpaintings. (2021). turkishpaintings. Aralık 14, 2021 tarihinde www.turkishpaintings.com: http://www.turkishpaintings.com/index.php?p=34&l=1&modPainters_artistDetailID=776 adresinden alındı
Türk Dil Kurumu. (2021). Türk Dil Kurumu. Mayıs 6, 2021 tarihinde Türk Dil Kurumu Sözlük: https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
Varlık, U. (2021). utkuvarlik.com. 12 15, 2021 tarihinde www.utkuvarlik.com: https://www.utkuvarlik.com/ozgecmis.aspx adresinden alındı
www.martidergisi.com. (2021). www.martidergisi.com. 12 15, 2021 tarihinde martidergisi: https://www.martidergisi.com/aydin-ayan-resim-sergisi-13-ekim-10-kasimda-cankayada/ adresinden alındı
Yılmaz, A. (2011). 1950 Sonrası Türk Resim Sanatında Sosyal Yansımalar Bağlamında Neş’e Erdok. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi Anabilim Dalı.
Yılmaz, A. N. (2015). Sanat ve Siyaset. Ankara: Ütopya Yayınevi.
Yılmaz, M. 2022). mehmetyilmazmehmet. 5 4, 2022 tarihinde www.mehmetyilmazmehmet.com: https://mehmetyilmazmehmet.com/hakkindaabout/ adresinden alındı
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 NEW ERA INTERNATIONAL JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY SOCIAL RESEARCHES
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License ile lisanslanmıştır.